Tandsten

TANDVÅRD

Tandvård är lika viktigt för våra husdjur som för oss. Vi hjälper dagligen hundar och katter som har tandsten och inflammation i tandköttet. Tandsten tas bort medan djuret är tryggt sövt så att arbetet kan utföras professionellt och utan lidande för djuret. Därför tar vi emot ditt djur på morgonen och du hämtar sedan på eftermiddagen. Vid hemgång går en av våra tandsköterskor igenom med dig med hjälp av en tandkarta över ditt djurs tänder vad som har gjorts . Samtidigt eller vid ett eventuellt återbesök går vi också gärna igenom hur man borstar tänderna på ditt djur. Här kan du läsa mer om tandborstning.

I samband med professionell tandrengöring (PTR), görs en munhåle- och tandundersökning där fickdjup i tandkött kring tänderna mäts, antal tänder räknas och allmän inspektion av munhålan görs. Vid behov utförs även tandröntgen där man kan se tandrötter och tandben och eventuella djupare skador. På detta sätt kan till exempel diagnosen FORL ställas på katt.

Ibland vill man spara en skadad hörntand. Då gör man en rotfyllning. Detta bedöms från fall till fall av tandvårdsteamet.

BORTTAGNING AV TANDSTEN PÅ HUND OCH KATT

Tand- och munproblem är den vanligaste diagnosen hos hundar och katter. Tandsten uppkommer när plack mineraliseras. Plack består av saliv, foderrester och bakterier som täcker tänderna. Plack går att borsta bort med tandborste, medan tandsten sitter fast på tanden och måste tas bort med speciell utrustning.

Plack orsakar inflammation i vävnaden runt tanden. Detta kan ge upphov till djupa tandfickor, tandlossning och rotinfektioner.

Dålig lukt från munnen hos hund och katt beror ofta på bakterier i tandfickor.

Du kan själv förebygga detta genom daglig tandborstning och genom att regelbundet låta ditt djur få sina tänder professionellt rengjorda hos veterinären med PTR.

logo-evds

Vi utför borttagning av tandsten under narkos. Många munhålesjukdomar kan endast diagnosticeras genom fullständig undersökning under generell anestesi. Klicka här för att läsa mer om tandbehandlingar på icke-sövda hundar och katter.